الخميس، 13 مايو 2010

السلطانية ** لحظة فقدان ذاكرة **


لأن المدونات لا تحاكي واقع نعيشه
.
ومع إحترامي ليس من اتعامل معهم
.
هنا أهل لسري ولا حتي أنا أهل لأن
.
أكون أمينا علي سرهم إنما هي أحرف وكلمات
.
تكتب نتحاور بها فنصير أصدقاء وعدم الطمأنينة
.
لوجود الصديق الصدوق هو من يلزم علي الرد
.
علي هذا الحوار الذي قبلته إحتراما لأخت هنا بيننا
.
لأني وعدت بذلك

.

بسم الله الرحمن الرحيم
.

اذكر اسم من طلب منك حل هذا الواجب

.

هو ليس واجب فوسيلة القهر أعتقد

.

أنها مرفوعة من المدونات وإنما أخوة وأصدقاء

.
اذكر القوانين المتعلقة بهذا الواجب

.

لا أعلم قانون واضح ولكن أدبية وجودي

.

في المدونة وطلب الغير الذي يحترم مكاني

.

هو من صيره واجب وأعتقد أنه تشريع

.

يسري في المدونات علي من يحترم الأخر

.
تحدث عن ستة أسرار قد لا يكتشفها من يقابلك للمرة الأولي

.

من يراني للمرة الأولي لايمكن أن يعرف سري

.

ولا طبيعة أفكاري وحسب لغة الحوار الساري

.

ستكون وجهته في تعريف شخصي والحكم علي

.

أسراري أما أنا فلا أملك الحديث عن أسراري فهي في

.

قرارة نفسي أملكها وإذا خرجت للغير ما ملكت نفسي

.

والمتعارف عليه أن صدر العاقل سر نفسه ولكن

.

من يراني للملرة الأولي سيحكم علي بالأتي :

.

1- فظ القلب .... أو أملك حنان العالمين

.

2- محاور متفلسف .. أو صامت لدرجة الخرس

.

3- متكبر ومغرور .. أو خجل لدرجة حياء بنت

.

4- ثائر في حقي .. وأحيانا أحتفظ لنفسي بحق الرد

.

5- متمرد علي المدنية .. وأحيانا من محرريها

.

6- أحمد الصعيدي .. أو شخص لا أعرفه أنا

.
وهنا يا سيدتي

.

هنا أنتهي حواري وربما يكون الحكم علي

.

مجنون أو عاقل لدرجة الجنون أو متناقض

.

ولكن يبقي شئ واحد لم

.

أذكره أنني فاقد للذاكرة فلا أذكر ما كتبت

.

وإن كان حق هو أو مأخوذ علي محمل الهزل

.

.ولا أذكر إلا أنني أتغني بالعشق

.

كي يزداد عمري

.

وأكتب الشعر كي أحيا أميرا

.

وأعتقد أنني سأعتزل الأشعار قريبا

هناك 12 تعليقًا:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولا أخي فى الله
    شكرااا جدااا للوفاء بالوعد
    ثانيا شكراا لفلسفية رأيك جدااا أتفق في كثير منها وليس جميعها الحقيقة

    *********
    أما الحكم عليك فلا أملك حكمي هذا ما تراه أنت فى أنت

    *****
    أتمنى أن لا تعتزل الأشعار أبدا فأنت صاحب القلم والورقة النابضة بصوت راقي يمتع الأخرين
    فلك دوام خطة قلمك المبدع

    لك أحترامي وتقديري

    ردحذف
  2. سلام عليكم


    ياااااااااااه هو أنا وش خير لما إتعرفت على مدونتك الرقيقة حتخلع وتعتزل الأشعار...


    بجد فلسفتك مطلوبة في حكمة القلوب والجنون اصبح عادي على مر الدروب


    سلم بوح خاطرك


    تقبل مروري وتحياتي

    ردحذف
  3. لا أعتقد انك ممكن تنسى الشعر أو بمعنى آخر .. بجد مش لازم تنساه .. لازم تكمل الطريق وتطور الشاعر ده لانه يستاهل منك الاهتمام
    موفق بإذن الله

    ردحذف
  4. أستاذ أحمد الصعيدي

    أنت متقدرش تعتزل حاجه بتمشي في دمك

    أنت بس بتقول كده في لحظه ......
    أكتب انت الي حاسه أحسن

    أسعدك الله

    ردحذف
  5. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    طبعا الجميع يتمنا انك لاتعتزل الشعر ابدا لان اشعارك جميله جدا
    تحياتى

    ردحذف
  6. بشمهندس احمد

    انا جايه ابارك ع التاج
    تقوم تحطلى سلطانيه
    ينفع كده يعنى
    هههههههههه

    هقلك حاجه مش هتقدر تعتزل الاشعار كلمات شعرك كره من كريات الدم البيضاء التى تجرى فى الاورده والشراين

    كمان حاجه انتا لما حكيت ست اسرار حطتهم عن طريق الغاز ونفكر احنا بقه

    مبروك التاج ياأمير

    ردحذف
  7. أستاذي الفاضل

    أنا لو ملقتش أسمك هو أول تعليق عندي
    في البوست الجديد الي هكتبه

    انت الي هتجني على نفسك
    انا هقفل المدونه بتاعتي وأعتزل العالم ده

    وشوف بقى هتعمل ايه من غير مدونتي
    هههههههههههه
    أيوه ده تهديد

    أسعدك الله

    ردحذف
  8. أنا أعرف من هو أحمد الصعيدي
    الشاعر الانسان

    واعلم انك لن تستطيع اعتزال الشعر فهو يجري في عروقك مجرى الدم

    تحياتي
    كن دوما بخير

    ردحذف
  9. بيقولوا الانسان موقف
    واللى ربطتنى بيك موقف
    قلتلك انى اعرفك اوى
    ومش اعرفك خالص
    لكن انا يكفينى بس انك احمد الصعيدى
    انت قلت اننا مش اهل لثقتك
    واللا انت اهل لثقتنا
    مش عارف ايه السبب فى الجملة دى بس طبعا انا باحترم رايك جدا
    والكلام اللى انت قلته بدل ما يقربنى منك بعدنى اكتر
    انا عمرى ما قبلت تاج لان المدونة مجرد ادمان كتابة وبس وحياتى بعيدة عنها
    وكذا مرة قلت مش راجع مش راجع وكنت بارجع لكن فى ناس بتدخل حياتنا بيخلوها اجمل انت من الناس دى و زى ما قلتلك الانسان موقف يعنى مش مجاملة منى ولا حاجة وانت عارف الموقف ده كان ايه انا مش عارف انت هتبعد و اللا دى مجرد جملة تقصد بيها شىء تانى
    بس اتمنا تكون شىء تانى مش اللى كله فهمه دلوقتى

    ردحذف
  10. حتى فى التاج شاعر

    متهيئلى كده انك مش هاتعرف تكتب السطر الاخير ابدا

    لانك بحر لن يجف من الشعر

    ممكن تقفل المدونه انما تعزل الشعر لالا انت فى كلامك العادى بتتغنى بالشعر


    مبروك التاج واجباتك بشريه كلها تناقضات
    الفنانين

    ردحذف
  11. صباح الخير
    :)
    إجاباتك عجبتني جدا .. فصيحة :)
    و بسيطة اوي ..
    ماتعتزلش الشعر ..
    و لو اعتزلت الشعر ماتتزلش الكتابة ..
    في حاجات لو ضيعناها هنفقد جزء من تعريفنا لنفسنا اللي بنقدم بيه نفسنا لنفسنا !!
    :)
    تحية خالصة .

    ردحذف
  12. مش من حقك تعتزل الشعر
    علشان مش من حقك
    تحرمنا
    منك
    لانك مش
    ملك نفسك
    حلوه
    الفضفضه
    العابره الفلسفيه ديه
    ياعمنا
    والله
    انى احبك
    فى الله

    ردحذف

مرحبا بكم دائما