الخميس، 30 سبتمبر 2010

بـســــتاني

إهــــداء

لكل غصن ورد

القـصـــــــــيدة


ســــأسقـــــي كــــل عـُشـــاقي

رحيــــقَ بستــــانيَ الأخضـر

وأروي كــــــــــــلَ فـــــاصلةٍ

مــــن الشعر بـــوردهِ الأحمر

وأنشـــــرُ ألــــــفَ سوسنـــةٍ

مـــــن الياقوتِ ..والمــرمـــر

هُنـــــا شمــــسٌ هُنــــا قمـــرٌ

وذاكَ دربُ الهــوي الأكبـــر

أنـــــا رجـــــلٌ بــــلا وحــي ٍ

فكــــوني أنت لـــي مَصـْــدَر

سأجعــــــلُ كـــــلَ مــــافيكي

يضــــــئُ كقطعـــــةِ الجَوْهر

وأنشــــئُ ألــــــــفَ مملــــكةٍ

بكحـــــل عيْنَيْــــكَ الأسمـــر

وأنشــــرُ أقــاصيصَ العشق ِ

يــــا ليــــلاي.. فــــــي الدفتر

فقط ..ضعي يديك علي كتفي

وقــــولي ..أحـِــبـُك أنا الأكثر

فقـــــــط ..كــــوني عـــاشقة ً

لمن كان للعشاق ِ.. كالقيصر

هناك 9 تعليقات:

  1. الله
    راااااااااائعه

    سأجعــــــل كـــــل مــــافيكي
    يضــــــئ كقطعـــــة الجوهر

    حلوه جدا
    معنديش كلام أقوله
    مش عايزه اتكلم أي كلام هيبقى ملوش معنى جنب الجواهر الي انت كاتبها

    ردحذف
  2. يا سلام يا سلام
    ايه الجمال ده
    وأنشئ ألـف مملـكة
    بكحـل عينيك الأسمر

    الكحل بيعمل كده طيب انا عنيا سوداء
    بس عايزه مملكه واحده بس انا مش طماعه

    حلوه بجد يا احمد

    ربنا يسعدك
    وسلامى لماما ربنا يديها الصحه

    ردحذف
  3. بتعجبني اوي القصيده دي

    موهبتك رائعه بجد

    دمت مبدعا

    تحياتي

    ردحذف
  4. مهما اغيب وارجع


    بردو رائع زى ما انت يا استاذ احمد


    واى تعليق يتكتب هيبقى اقل كتير من كلماتك

    ردحذف
  5. ياســـــــــــــــلام
    جميلة اوووى يا احمد
    بس ايه ده انا زعلانة منك
    فى القصيده اللى فاتت اللى انا علقت عليها سالتك شوية توضيحات لحسن الفهم
    وماحصلش وجاوبت استفساراتى
    ياترى تجاهل ده ولا عدم قصد
    ؟؟؟؟؟
    مش هسال تانى طالما بتزعل

    ردحذف
  6. يــــا ليــــلاي.. فــــــي الدفتر
    فقط ..ضعي يديك علي كتفي
    وقــــولي ..أحـِــبـُك أنا الأكثر
    فقـــــــط ..كــــوني عـــاشقة ً
    لمن كان للعشاق ِ.. كالقيصر
    ــــــــــــ
    لا لا مش هعلق انا جيت بس اثبت اعجابى و مرورى دمت مبدعا يا سلطان العشق

    ردحذف
  7. الله .. الله ..الله..رائعه بحق.. صح لسانك

    ردحذف
  8. رائعه ......
    تسلم ايدك يا شاعر البلوجر

    ردحذف
  9. بجد بحتار اكتب ايه يوصف ابداعك
    كلامك يجنن
    احساسك غايه في الرقه

    ردحذف

مرحبا بكم دائما