الثلاثاء، 6 يوليو، 2010

تـــرانــي ظـلـمـتـك؟

عذرا إن لم أستطع المتابعة
.

تراني ظلمتك ؟

.

حين قلت أنك الأغلي

.

وأنك أحلي روائعي

.

ووردة حمراء تطوف ببستاني

.

تحاكيني وتحمل طابعي

.

وخاتما يطوف بين العالمين

.

ثم يعود ليلا فوق أصابعي

.

ونسمة ريح تعطر الكون

.

وأنك عويل حب بين زوابعي

.

وشلال ماء جاء من زمن النبوءة

.

يرش الحب بين شوارعي

.

تراني ظلمتك ؟

.

حين أرحتك كالطفل

.

فوق وسائدي

.

وزرعت حرفك جزءا من دمي

.

ونظمت فيك كل قصائدي

.

وأخذت الليل أراقصك السامبا

.

وأضمك بحنان بين سواعدي

.

تراني ظلمتك

.

حين نقشت وجهك علي صدر المدينة

.

وجففت من عينيك الدمع

.

وسقيت روحي من دمع تسكبينه

.

وأشري لك الثوب من الحرير

.

وأطلوه عطرا وأحضنك بعدما تلبسينه

.

تراني ظلمتك

.

حين سردت في عينيك

.

أحلي رواياتي

.

وبنيت قصورك عند الشمس

.

ومن رموشك نشرت شعاعاتي

.

ورسمت وجهك فوق البحر

.

ووضعت علي موجك مرساتي

.

تراني ظلمتك

.

حين نقشت الحب بساتينا

.

بين عيونك مولاتي

.

وحين كتبت هذي الكلمات

.

تراني ظلمتك حين نسجت عباراتي؟

هناك 15 تعليقًا:

خواطر شابة يقول...

القصيدة تحتمل معنيين اما انك ظلمتها لانها فوق هذا الوصف او ظلكتها لانها لاتستحقه اصلا وكما يقول المثل المعنى في بطن الشاعر

خواطر شابة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mrmr يقول...

اهلا يا شاعر الصعيد
طيب ليه تظلم !!!
طيب ...
هل انت ظلمتها ؟ ام هى لا تستحق حبك .
انا اعقد انها لم تستحق ..
بس بجد تعبيرك عن عن عدم الاستحقاق .. ده لو اصبت فعلا المعنى
جميل ...

Ms Venus يقول...

جميلة اوى تشبيهاتك يا استاذ احمد


دمت مبدع

richardCatheart يقول...

والله جمممممممممممميله اى طلم دا؟

مبدع كالعاده

sweet angel يقول...

مقعدي المفضل

اخدوووووووووووه

بسبب النيله النت

بس يلا انا الاولى باسبقيه النيه

sweet angel يقول...

جميل
جميل
جميل
جمييييييييييييييييل

ومش هلاقي حاجه تاني اقولها

sweet angel يقول...

صح

نسيت اقول حمدالله على سلامتي

وربنا يكتب لوالدتك الشفاء العاجل
ويبارك في عمرها

(ست* جنى* الحسن) يقول...

سلامو عليكو..
اظن انك ظلمتها لانها فوق الوصف؟؟؟؟؟؟؟
على العموم
كلمات جميلة
واحساس رقيق
لك تحياتى

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

انا شايفه ان قصيدتك بتقول انها متستاهلش كل ده

وانك ندمان انك عملت معاها كل ده

بس بصراحه لو كل الرجال عملوا كده مع كل النساء هتبقا الحياه حلوه اوى

تحياتى ياشاعر
===========
ابقه طمنا على ست الكل
أم الصعيدى

دموع القمر يقول...

ازيك يامستر احمد
انا اول مارجع قولت لازم اسلم
ياترى لسه فاكرنى :)
اولا جميل ةالقصيدة
بس انا الصراحة مفهمتش انت ظلمتها ليه
ماهو هى لو متستحقش يبقى انت اللى ظلمت نفسك انك عملت كل دا وحبتها
ولا انت ظلمتها انك وصفتها كدا وهى فوق كل دا :):)
تحياتى لك
وكالعادة قهولك دمت مبدع

الشموع السوداء يقول...

اكيد ظلمتها لو مسمعتهاش كلامك ده

فتاه من الصعيد يقول...

احيانا يكون هناك بشر لا يتحملون مشاعر الاخرين ... ويهبهم الاخر قلبه الكبير .... يتوهون فيه لضئالتهم

دمت مبدعا

ساسو يقول...

قصيده جميله جدا
تحمل معاني رقيقه
بجد انت موهوب
وبجد انا بستمتع جدا بكل حروفك
لان انت فنان أصلي
دمت بكل خير

emymony يقول...

الله جميله اوى القصيده
انت فعلا مبدع
بس فعلا ظلمتها لانك خلتها فوق الوصف
جعلتها ملاك لو ارتكب خطأ قد يصبح ذنب او تحول الى شىء اخر قد تنصدم فيه
دومت مبدع
تحياتى